Skip to main content

Azura 2012: Disaster!

Poster filem Azura
 Pergh! Aku tak tau macam mana aku boleh terjebak tengok filem Azura hari tu... Sebenarnya teman seseorang sebab dia pengikut setia Neelofa (hahahaha)! Memang awal-awal aku rasa macam taknak tengok sebab ramai orang cakap cerita tu BUSUK! Huh!

Beberapa saat bermula filem ni, penonton dijamu mata dengan kecantikan Neelofa dengan tubuh badan yang letop (bagi aku dia biasa je, cantik lagi Fazura kut... eeh?), memang macam hmmmmm, ni filem ke promosi Neelofa? okay ini pandangan aku sahaja, pengikut Neelofa sila jangan naik hantu! :)

Lawa sebenarnya Neelofa ni...
 Lepas tu bermulalah filem tu, hall filem Azura ni memang besar tapi sayang seribu kali sayang, cenonet je yg datang tengok cte ni, tafsiran aku: Wowww! Penonton Malaysia sudah bijak pilih filem berkualiti atau tidak, kau letaklah PELAKON tengah PANAS sekali pun, kalau tak best tetap sayonara... -_-

Intro filem ini kucar-kacir, bayangkan hanya selepas video Azura tampar Zek (Shahrizal Jazle) tersebar kat Youtube, Zek terus tergedik-gedik cari Azura, peliknya dia pegi carik kat dalam kelas Azura kat kolej dia, sebelum tu xd pon cakap diorang satu kolej??? Pastu terus adegan kejar-mengejar, Zek nyaris dilanggar kereta lepas tu terus Azura layan Zek!

Then Zek minta tempoh seminggu kenal dengan Azura, selama seminggu aku tak tau apa yg diorang buat sebenarnya melainkan Zek bagi Azura pinjam handphone (feeling2 dah bercinta, matilah!), pastu sapu sampah lepas pasar malam habis, Azura nyanyi lagu patriotik (amat menjengkelkan, apa point ko doh?), then Zek kena pukul, Maksu (Erma Fatimah) Azura tak kasi Zek jumpa Azura dah...

Jalan cerita yang tergesa-gesa, apa yg nak dikejar aku pun tak tahu, kan lebih bagus pengarah beri penekanan kepada pengenalan mereka, macam mana hubungan cinta bercambah, siapa dia Wanda tu (tup tup scene dekat rumah Zek tangkap laki mat salleh lepas projek dgn Wanda), mati2 aku ingat minah tu skandal dia lepas setengah filem baru aku tau tu kakak dia (lain mak, wtf?)....

Klimaks pun tak tau mana satu, scene paling kelakar waktu Zek jumpa Azura kat tempat kerja Azura, minta maaf lepas kena pukul tu, Azura taknak jumpa Zek dah sebab Maksu tak kasi, takut kena halau, dialog of the year: 'Selamat tinggal Azura!' Lepas tu Azura ala-ala sedihlah berlari gedik-gedik tup tup Zek ada lagi dlm kedai tu u ollz, nak melamar katanya, siap nyanyi lagi.. Si Azura menangis (tapi air mata keluar sebelah mata je ok, ko ado?)

Lepas Azura kena halau dengan Maksu, dia pergi rumah Zek, Wanda masukkan pil khayal pastu buat video (sampai ke sudah video tu tak ada guna pun, scene bodoh, 2 saat je mat salleh tu gomol dia, bukak baju pon xsempat! ngok!), pastu masuk hospital,  Wanda berlakon baiklah...

Pergi Paris jumpa nenek Zek (Afida Es) dengan bapak Zek (Afdlin Shauki), gaduh2 bapak tak kasi kawin last2 neneknya kasi duit suruh kahwin kat London. Pastu kantoi dengan bapaknya terus aset duit elaun kena potong. Balik Malaysia Zek kerja kat stesen minyak je, di manakah logik cerita ini? Dah tak masuk akal dah zaman sekarang org kita kat stesen minyak wei, kat KL lak tu... skrg penuh warga asing saja.. letaklah dia kerja kat hotel ke, office boy (yg Zek taknak keja tu, lagi okay kot)... hmmm....

Aku suka tengok Neelofa time ni... cantik sangat
 Gaduh2 nak berpisah, pastu Orang Utan jadi penyelamat... Monalisa pon jadi penyatu... Aiyooo aku rasa aku tengok kartun Wonderpets lagi aku berperasaan lah... Sumpah filem ini sangat kucar-kacir dan kelam-kabut, kalau nak jual nama pelakon pun tolonglah hasilkan filem berkualiti, bukan tangkap muat... Rugi je pergi shooting oversea tapi hasil menghampakan! Sedih!

Camni je diorang baik balik... pastu the end and they live happily ever after...
 Tapi masih ada beberapa penyelamat filem ni seperti lakonan Erma Fatimah, Afida Es dan Afdlin Shauki... Kredit harus diberikan kepada pembawa watak Wanda iaitu Nini Marlini. Tidak lupa jua babak Zek berbaring di atas sofa tanpa baju mendedahkan bulu-bulu dadanya yang meliar (tarikan buat penonton yg gilakan mamat ni... -_-)....

Tu ha Nini Marlini paling kanan sekali tu.. lawa jugak...
 Apa-apa pun, lakonan kaku dan tanpa emosi Neelofa tidak boleh dikutuk sangatlah.. Filem pertama so bagi dia masa untuk perbaiki kelemahan... Kalau dulu Fasha Sandha pun kena kecam pasal lakonan macam gampang tapi sekarang tengok kat mana Fasha? So Neelofa sila carik pengalaman lagi dan belajar lagi bagaimana nak jadi pelakon yang baik. Kalau lakonan dah polish, confirm bertambah-tambah lakulah awak ye...

Sorry ye, aku tak pernah pun tonton filem asal Azura ni (aku lahir tahun 1988 lepas empat tahun filem Azura ditayangkan)! Tapi nanti aku carik balik ye... Saya juga bukan pengarah dan tak mahir tentang kerja-kerja produksi filem, jadi maaf kalau komen menyentapkan. Ini hanya sekadar pandangan saya sebagai penonton dan terpulanglah nak telan ke nak tolak tepi... :)

kbai...

Comments

Anonymous said…
ekeleh ko komen byk pndai
try ko bt filem tgk kucar-kacir kew idak
ak rasa klau org bg ko modal suh bt filem blum tntu filem ko bleh dpt balik modal yg dkluarkan
cnfirm rosak la
dah la..tu usaha dy nk majukn filem negara..ko dah tgk xusah komen byk2
klau rasa citer tu xbgus...ko xpyh tgk...
keyh....pk2 la...
Alif Abu Bakar said…
komen pakai anonymous... entah apa2... tak baca habis ke? kan kat bawah tu dah tulis memang aku TAK TAHU pasal filem.. tapi sebagai orang yg tengok filem, tak salah kritik, ejaan BM kau pun jadi 'kew' confirm budak gedik! Hello blog aku suka hati aku nak tulis apa, kau tak suka kau boleh blog puji melambung filem tu! Ada aku kesah? -_-

Popular posts from this blog

Review: Elite Edgy EFX

OK nampak tak barisan produk rambut kat atas tu? Haaaa itulah gel dan wax ELITE EDGY EFX by DASHING ! Hari ni nak share sikit cara pakai dan kelebihan produk ni semua... yayyyyy Hi saya AIRY WILD Hi saya stail airy wild yang tak wild 1) MUD: Elite Edgy EFX Airy Wild Sesuai untuk rambut: Pendek sederhana ( medium short ) dan Sederhana ( medium ) Harga: RM15.90 Okay kalau korang perasan gambar abang K-pop kat atas penutup produk tu, tak sama langsung dengan apa aku cuba buat! Airy Wild ni sebenarnya untuk unelash your wild side atau makna lainnya, tonjolkan sisi liarmu hahahaha! Gadis liar tak boleh, abang-abang liar je boleh! Helo saya pulak RUGGED MATTE Nampak tak berapa rugged lah bang.. 1) WAX: Elite Edgy EFX Rugged Matte Sesuai untuk rambut: Sederhana ( medium ) dan Sederhana panjang ( medium long ) Harga: RM15.90 Konsepnya Dangerously Rugged tapi aku pakai tak jadi dangerous pun.. Dangerously in love adalah sipi-sipi lolololol... Ok yang ini

Interpretasi JUDAS oleh LADY GAGA

Lady Gaga mengumumkan single kedua dari album barunya berjudul JUDAS! Setelah kejayaan Born This Way mengungguli carta-carta dunia yang sarat dengan mesej kebebasan dalam menjadi diri sendiri yang dicondongkan kepada golongan homoseksual, Gaga sekali lagi tampil berani dengan JUDAS! Lagu yang mengelirukan pendengar-pendengar terutama mereka yang beragama Islam!   official artwork for Judas Jika sebelum ini karya-karya pelik Gaga sering ditafsir mengandungi mesej tersembunyi yang seakan-akan mengangkat kecintaannya kepada dunia gelap (syaitan), JUDAS tidak lagi disampaikan dengan tersembunyi malah bait-bait lirik lagu ini secara terang mengajak pendengar bersetuju dengan Gaga agar memberi belas kepada Judas (akan dijelaskan di bawah). Lirik lagu JUDAS: Ohohohoh I'm in love with Judas Ohohohoh I'm in love with Judas Judas! Judaas Judas! Judaas Judas! Judaas Judas! GAGA [Lady Gaga - Verse 1] When he comes to me, I am ready I’ll wash his feet with my hair if