Skip to main content

Apa itu Hijrah?

Salam semua.... (dengan nada semangat sebab blog dah mengalami perubahan)

Okay walaupun maal hijrah dah berlalu, tapi aku baru terkial-kial nak update kan, tak apalah janji aku tulis something2 kan pasal hijrah... hijrah... hijrah Rasulku (lagu nasyid sekolah rendah dulu)...

Okay kat sini aku nak share story Rencana Utama aku yang publish sehari sebelum umat Islam sambut Maal Hijrah yakni (ada ke perkataan ni? cek PRPM dan memang wujud, lega!) pada hari Sabtu, 26 November 2011 y'all...

Ini link-nya:

Ceritanya simple sahaja, pasal dua orang lelaki berbeza latar belakang dan perspektif tentang kehidupan! Kedua-dua aku interview secara berasingan dan apa yang dapat aku simpulkan, mereka mengecapi kejayaan mengikut acuan serta cara yang berbeza.

Macam Zakaria (Aboy), dia ni baru 25 tahun tapi bayangkan dalam usia semuda itu dia dah boleh buka sebuah bengkel superbike hasil duit sendiri, tak ada minta sesiapa pun! Aku kagum sebab walaupun dia susah dulu dia jenis tak suka pinjam orang, bagi Aboy ni, kalau susah biar dia je rasa dan tak perlu babitkan orang lain.

Inilah Aboy. FOTO : FARIZWAN HASBULLAH (HAK CIPTA UTUSAN MELAYU (M) BERHAD) , jangan copy sesuka hati ya!
Belajar sampai form 2 je tau, tapi sebab dia minat dengan dunia motor-motor berkuasa tinggi ni, dia pergi KL cari kerja yang dapat jelmakan impiannya. Satu yang aku cemburu (bukan jeles yg negatif) dengan Aboy ni, dia macam selalu bernasib baik sebab apa, dia ni bukan jenis yg suka perancangan, apa dia rasa dia nak buat dia buat, tak ada fikir kesan jangka panjang, bahaya kan?

Tapi tu yg aku cakap dia nak selalu ada 'Luck' lah dan lagi satu dia ni merendah diri, tak sombong dengan orang, hidup bersederhana walaupun sekarang dia dah boleh hidup selesa. Agak tersentuh bila dapat tahu dia ambil adik-beradik dia yg lain bekerja dgn dia walaupun dia tak pernah terhutang budi dgn mereka, tapi daripada situ kita dapat nilai hati seseorang kan?

Jadi secara konklusi tentang kisah Aboy, dia pandu hidupnya untuk menjadi lebih baik berdasarkan pengalaman dan pada dirinya buku-buku teori yg dibaca bukanlah guru terbaik! Apa-apa pun aku salute mamat ni sebab dia berjaya bentuk dirinya daripada seorang yg makan sekeping roti 50 sen tu daripada pagi hingga malam sebab nak jimat duit sampailah sekarang dah mampu bercuti ke luar negara...

"Tak guna belajar tinggi-tinggi tapi tak ada kemahiran mencukupi untuk berjaya dalam benda yang kita minat." - Zakaria Md. Noor, 2011.

Okay macam Aran pula, pemenang tempat ketiga Imam Muda musim pertama dulu, dia ni memang dididik sejak kecil mendampingi ilmu terutama ilmu agama berkaitan Islam. Bermula sekolah rendah sampai universiti Aran ni tak putus-putus belajar dan tambah ilmu di dada.

Ini pula Aran. FOTO : AHMAD ZAKKI JILAN (HAK CIPTA UTUSAN MELAYU (M) BERHAD) , jangan copy sesuka hati ya!
Lepas habis belajar kat Mesir selama 4 tahun, dia balik Malaysia dapat kerja kat Bank Islam, tapi lepas tu dia cuti untuk masuk Imam Muda. Lepas Imam Muda rezeki bertambah dan Aran pun lepaskan jawatan di Bank Islam.

Turning point dalam hidup Aran terjadi lepas Imam Muda, semua berubah dan sekarang dalam umur 27 tahun dia dah ada konsultan sendiri yang ditubuhkan bersama-sama dua kawan baiknya. Aran juga dapat jemputan peribadi untuk bagi ceramah atau motivasi di institusi tinggi, sekolah dan dalam masa yang sama tengah sambung master kat UKM.

Jadi, jika kita agak-agak, Aran dah boleh bahagia dengan hidup dia sekarang, macam Aran konsep hijrah dia lebih kepada daripada baik kepada lebih baik manakala Aboy daripada kurang baik menjadi lebih baik dan diharapkan kedua-dua mereka akan terus maju dalam hidup.

Begitu juga dengan kita semua, semoga kita pun dapat bertemu titik perubahan dalam hidup dan membolehkan kita berhijrah. Jangan tunggu dah tua baru nak hijrah (peringatan untuk diri sendiri jua!)

"Menuntut ilmu itu tidak pernah habis, selagi kita mampu belajar, seraplah ilmu itu dan kongsilah ilmu yang berfaedah itu bersama-sama." - Ahmad Hazran Ahmad Kamal, 2011.

Okay kawan-kawan, sampai sini sahaja coretan dan karutan saya kali ini. Bye-Bye! 

Comments

Popular posts from this blog

Review: Elite Edgy EFX

OK nampak tak barisan produk rambut kat atas tu? Haaaa itulah gel dan wax ELITE EDGY EFX by DASHING ! Hari ni nak share sikit cara pakai dan kelebihan produk ni semua... yayyyyy Hi saya AIRY WILD Hi saya stail airy wild yang tak wild 1) MUD: Elite Edgy EFX Airy Wild Sesuai untuk rambut: Pendek sederhana ( medium short ) dan Sederhana ( medium ) Harga: RM15.90 Okay kalau korang perasan gambar abang K-pop kat atas penutup produk tu, tak sama langsung dengan apa aku cuba buat! Airy Wild ni sebenarnya untuk unelash your wild side atau makna lainnya, tonjolkan sisi liarmu hahahaha! Gadis liar tak boleh, abang-abang liar je boleh! Helo saya pulak RUGGED MATTE Nampak tak berapa rugged lah bang.. 1) WAX: Elite Edgy EFX Rugged Matte Sesuai untuk rambut: Sederhana ( medium ) dan Sederhana panjang ( medium long ) Harga: RM15.90 Konsepnya Dangerously Rugged tapi aku pakai tak jadi dangerous pun.. Dangerously in love adalah sipi-sipi lolololol... Ok yang ini

Azura 2012: Disaster!

Poster filem Azura  Pergh! Aku tak tau macam mana aku boleh terjebak tengok filem Azura hari tu... Sebenarnya teman seseorang sebab dia pengikut setia Neelofa (hahahaha)! Memang awal-awal aku rasa macam taknak tengok sebab ramai orang cakap cerita tu BUSUK! Huh! Beberapa saat bermula filem ni, penonton dijamu mata dengan kecantikan Neelofa dengan tubuh badan yang letop (bagi aku dia biasa je, cantik lagi Fazura kut... eeh?), memang macam hmmmmm, ni filem ke promosi Neelofa ? okay ini pandangan aku sahaja, pengikut Neelofa sila jangan naik hantu! :) Lawa sebenarnya Neelofa ni...  Lepas tu bermulalah filem tu, hall filem Azura ni memang besar tapi sayang seribu kali sayang, cenonet je yg datang tengok cte ni, tafsiran aku: Wowww! Penonton Malaysia sudah bijak pilih filem berkualiti atau tidak, kau letaklah PELAKON tengah PANAS sekali pun, kalau tak best tetap sayonara... -_- Intro filem ini kucar-kacir, bayangkan hanya selepas video Azura tampar Zek ( Shahrizal Jazle ) te

Interpretasi JUDAS oleh LADY GAGA

Lady Gaga mengumumkan single kedua dari album barunya berjudul JUDAS! Setelah kejayaan Born This Way mengungguli carta-carta dunia yang sarat dengan mesej kebebasan dalam menjadi diri sendiri yang dicondongkan kepada golongan homoseksual, Gaga sekali lagi tampil berani dengan JUDAS! Lagu yang mengelirukan pendengar-pendengar terutama mereka yang beragama Islam!   official artwork for Judas Jika sebelum ini karya-karya pelik Gaga sering ditafsir mengandungi mesej tersembunyi yang seakan-akan mengangkat kecintaannya kepada dunia gelap (syaitan), JUDAS tidak lagi disampaikan dengan tersembunyi malah bait-bait lirik lagu ini secara terang mengajak pendengar bersetuju dengan Gaga agar memberi belas kepada Judas (akan dijelaskan di bawah). Lirik lagu JUDAS: Ohohohoh I'm in love with Judas Ohohohoh I'm in love with Judas Judas! Judaas Judas! Judaas Judas! Judaas Judas! GAGA [Lady Gaga - Verse 1] When he comes to me, I am ready I’ll wash his feet with my hair if